Nässelutslag och Ambulansdebut..

Hej alla söta pysslare där ute!


Jag skulle uppdaterat bloggen med en vinnare igår men oturligt blev det inte så.
Och jag ska nu berätta varför:


I förrgår runt eftermiddagen/kvällen tappade jag rösten. Eftersom jag varit förkyld rätt länge nu så tänkte jag inte mer på det.
När Johan å jag gick å la oss tog jag som vanligt min lite starkare hostmedicin + 2 panodil för att lyckas somna ifrån hostan.
När jag krupit ner i sängen känner jag stora bölder precis under mina skinkor. Johan fick även han se dem men jag orkade inte tänka mer på det den kvällen utan somnade bekymmerslös.
På morgonen igår känner jag efter om knölarna fortfarande var kvar men det var de inte..inte i den storleken..däremot kände jag mej lite knottrig..vilket jag inte reflekterade över då. Tar mej ytterligare 2 panodil för att slippa den ständiga förkylningshuvudvärken därefter spatserar jag till jobbet.
På jobbet kände jag mej väldigt dåsig. Inte mer än vanligt kanske men rösten var ju sisådär. Den hade kommit tillbaka men jag lät som en skadeskjuten kråka ungefär.
När jag sedan skulle på toaletten ser jag att hela mina lår är fulla av illröda nässelutslag, jag ser även att magen och ryggen är täckt.
Jag hade reagerat tidigare på att mina armar, händer och handflator kliat och haft en brännande känsla.
Inte för att jag hade några utslag där..men lite irriterad i huden var jag.

Jag tog det jobbiga beslutet att gå hem från jobbet vid lunch =(
(har varit sjuk så mycket nu å känner att jag inte kan vara hemma mer! Varken bra för min inkomst eller min provanställning.., men va tusan ska man göra?!!)

På eftermiddagen är jag sjukt trött å försöker få min son att somna bredvid mej i min säng, vilket gick sådär.
Han var inte ett dugg trött :P
NU började jag känna att det kliade i mitt ansikte också..så jag går å tittar mej i spegeln å det var ingen vacker syn.
Helt rödflammig (jämnfört med dom små pliterna jag hade på resten av kroppen), dessutom stora förhöjda utslag under ögonen och vid näsroten.
"Blääääää...inte i ansiktet också", tänkte jag. Men ändå. Jag hade inga planer på att ringa till sjukhuset.
Istället tar jag mig 1 ipreen och 2 panodil då jag hört att ipreen är inflammationshämmande.

Min svägerska har jobbat många år i vården så jag skickade ett mess till henne. (Johan är å jobbar vid detta tillfälle)
Hon kommer över för å se mina utslag. Hon tycker att jag borde uppsöka hjälp för utslagen men jag själv är inte alls pigg på det utan har inställningen att det säkert försvunnit till imorgon(idag)
Under tiden som Mari är här märker vi hur min överläpp svullnar upp.
Angelina Jolie...SLÄNG DEJ I VÄGGEN! :P
Den blir bara större å större och Mari ringer till någon medicinrådgivning..För vi misstänkte att det var värktabletterna som var boven i dramat (då typiska symptomer ex var, nässelutslag, heshet, läppar sväller upp etc etc..)
De skickade omedelbart en ambulans. Och under den tiden fick jag sån jävla panik!!
Svaljer började bli mindre..gommen liksom växte inåt kändes det som och för en sekund tänkte jag "that´s it...nu dör jag också"
Ambulansen tog mej till Västerviks akutmottagning å på vägen dit fick jag kortison.
Väl där avtog svullnaderna. Några prover på vad det var jag inte tålde gjorde de aldrig. "svårt att göra stickprov" på läkemedel fick jag som svar...
Men de skulle återkomma om några veckor ifall vi ska försöka göra några tester iallafall......
JA TACK!! Jag vill inte gå här hemma å känna skräcken över att ta en vanlig sketen värktablett!!

Nu känner jag mej dunderföryld.
Förr om dagarna har man levt på värktabletter, nässpray och hostmedicin för att klara mej genom dagarna.
Nu vågar jag inte ta ett skvatt =/
Nässelutslagen försvann inatt...
Å till Apoteket måste jag gå för å hämta ut Betapred (kortison) som jag kan ha hemma...IFALL detta skulle ske igen.

Fan, tänk om jag inte hade haft Mari på plats..vem vet vad som hade hänt då???
Ringa doktorn fanns inte i mitt huvud inte ens när läpparna svullnade upp..
SKITBRA Petra!! *klappar mej axeln och skakar på huvudet*

       
I min snygga rödflammiga ansiktscamouflage                        Angelina Jolie, släng dej i väggen!    
(syns inte så mycket här på fotot kanske...)                              Här har vi precis upptäckt att läpparna börjat svullna...
                                                                                                           Ni skulle sett mej sen!!! *gaaah* Det var INGEN vacker syn! ;)

ojoj...långt inlägg detta blev...

Nog om dramatiska händelser!


.................................
Jag ska härmed lotta ut mitt bloggcandy!!!!!

Tack alla som föreslagit randomizer att dra vinnaren med!!

Detta gjorde jag och lotten hamnade på .....


..................*trumvirvel*



........................................









...........................LOTTA!!!! (http://lottasvra.blogspot.com)




Jag tänkte även passa på att lotta ut två små tröstpris som jag fått skänkt från Handarbeta och Skaparlusten!
Tusen tack snälla rara ni!!

Och de jag valt ut är två tjejer som besökte min blogg JUST när räknaren slog över till 200.000 å de är:

*Linda (http://kreativgegga.blogspot.com)
* Ulrica (http://ulrica.org)

Maila mig era adresser så kommer paketen snarast möjligt!  Min mailadress: [email protected]

Tusen tack alla goa söta rara som velat deltaga i min blogcandy!!!! *glad*


Jag uppdaterar lite senare idag med nya kort!


STOR KRAM Petra




Kommentarer
Postat av: sannaf

Fyyyyyyyyyyyyy vad läskigt!!!!!!!!!

Tur att du fick hjälp och att ambulansen kom så att du blev bra fort!!!

Massor med kramar till dej!!!!!!!

2009-05-20 @ 15:16:00
URL: http://sannaf.blogspot.com
Postat av: Milla

Men fy så otäckt!! Stackars dig!! Stor kram!!!

2009-05-20 @ 16:09:58
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: Pernol

Men fy vale vad otäckt!!! Stackars dig! Krya på dig!

Grattis till de tre lyckliga vinnarna!

kramis

Pernilla

2009-05-20 @ 16:13:31
URL: http://pernolpysslar.blogspot.com
Postat av: Helena

Låter nästa som det Malin råkade ut för......en anafylaktiskchock.

Vilda fick en sån och höll på dö ifrån oss när hon var valp ....hon blev getingstucken.

Om det händer igen så ta betapred och ring ambulans direkt eller åk in till sjukhuset om du har nära dit.

Sånt är inte att leka med.

Sköt om dig nu och var rädd om dig.

Kram vännen!

2009-05-20 @ 17:14:43
URL: http://vildaella.blogg.se/
Postat av: Eva J

Men vad otäckt, vilken tur att din svägerska kunde komma, så var nu rädd om dig och ring med en gång nästa gång det händer. Det är ju en bit till Västervik i alla fall. Jag ska jobba i Vimmerby på måndag och det ska bli roligt med lite omväxling.Finns det någon bra pysselaffär?

Krya på dig

Kramar Eva

2009-05-20 @ 18:26:44
URL: http://eviebee.blogg.se/
Postat av: ulrica

Men åhhh hjärtat.. jag blir alldels både kall och varm i kroppen.. iskall när jag tänker på din allergichock.. vilken ofantlig tur att din svägerska kom och att du kom iväg till sjukhuset i tid.. eller tid och tid.. du borde åkt mycket tidigare basta!! Hoppas läkarna kan ge dig någon form av besked om vad du blev så allergisk emot!



Varm i hela kroppen blir jag när jag hoppar och skuttar omkring här hemma och jublar högt över att jag.. lilla JAAAG faktiskt vunnit ett litet pris.. jag är alldeles chockad och min sambo sätter mackan i halsen när jag tjoar högt här :o))).. stort stort stort TACK!!! Och förstås... vill du se min printscreen så ska jag skicka den till dig så du inte tror att jag bluffar!



Största bamsekramarna

Ulrica

PS! Min adress kommer på mejlen <3

2009-05-20 @ 19:20:59
URL: http://ulrica.org
Postat av: ulrica

Men himmel... nu är jag ju rent oförskämd ju.. jag glömde ju totalt att säga GRATTIS till Lotta och Linda också som vann bloggcandy :)



Kram Ulrica

2009-05-20 @ 19:27:20
URL: http://ulrica.org
Postat av: Anna Smid

Men shit vad otäckt! Tur att du fick hjälp så fort iaf! Ta nu prver framöver så att du kan känna dig trygg! Krya på dig!

2009-05-20 @ 20:00:53
URL: http://www.smid.zoomin.se
Postat av: Erica

Jösses vilken historia. Tur att allt slutade väl.

Ett stort Grattis till vinnarna. De får verkligen jätte fina saker.

Kram Erica

2009-05-20 @ 20:09:43
URL: http://www.ericaspyssel.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Jag vet själv hur otäckt det är när ansiktiet svullnar, jag har dock alltid turen att jag svullnar rejält om läpparna först. Då vet jag att det är dags att bege sig till sjukhuset om inte allergitabletten fungerar och än så länge har det inte hunnit sätta sig på luftvägarna någon gång.

kram Annika

2009-05-20 @ 22:31:12
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Anna

Ojojoj.. Det låter trevligt! Tyvärr så vet jag hur d känns.. Fick själv ta mej från jobbet till akuten då jag oxå såg ut som Angelina Jolie efter att ha tagit ipren.. LR ja, läkaren trodde det berodde på den..

Kram på dej å hoppas att allt känns bra..

2009-05-20 @ 22:45:36
URL: http://pinglananna.blogspot.com
Postat av: Anki

Tur att du kom in i tid. Min syster fick ngt liknande - men de kom aldrig fram till vad det var. Hon var på hud och tog prover (efter mycket tjat förstås), kollade efter borelia...- men ingen kunde tala om vad det var som gjorde att hon fick dessa utslag. Så hoppas att du får hjälp i alla fall och kan få löst vad det är. Kram och tur att du kom in i tid. Anki

2009-05-20 @ 23:07:30
URL: http://www.bargman.blogspot.com
Postat av: Tesa/Therese

Vad otäckt! Skönt att det slutade väl. Grattis till alla vinnarna. Kramar i massor

2009-05-20 @ 23:32:57
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilken tramatisk upplevelse - tur det slutatde lyckligt!!



Det tog lite tid innan jag fattade att det var jag som vunnit!! Vill/kommer nog väcka mannen och berätta... Sitter här och hoppar på stolen och nynnar för mig själv.

Ett STORT tack till dig - mailat min adress.

Även grattis till Linda och Ulrica.

Kramar Lotta



2009-05-21 @ 00:15:29
URL: http://lottasvra.blogspot.com
Postat av: Lena katrine Øien

Oi,oi,oi! Det er ikke bare bare å få utslett og hevelse i hele kroppen - det er i grunn et sikkert tegn på at noe er galt i kroppen!



God bedring, vennen! Kram, Lena Katrine

2009-05-21 @ 00:16:54
URL: http://scrappeskreppe.blogspot.com/
Postat av: Kicki

USch vad jobbigt! Tur att allt slutade bra iallafall! Sköt om dig!

Massor med kramar från Kicki

2009-05-21 @ 09:01:16
URL: http://kickis.blogg.se/
Postat av: Nina

Ojdå - det var då ett ordentligt allergiskt anfall du har haft...! Om de inte kan utreda dig ordentligt, så be om en remiss till en allergolog. Väntetiden är säkert lång, men allergologen kan göra provokationstest med medicinerna under säkra förhållanden. Har under mina år inom vården aldrig hört om någon som fått allergi mot Alvedon/Panodil. Det är vanligare med allergi mot Ipren i så fall...men allt är ju möjligt!



Ta hand om dig.

Kram!

2009-05-21 @ 15:45:20
URL: http://krumelurkonst.blogspot.com
Postat av: Sannasmamma

Åh huu!!! =O

Vilken himla tur att det gick över då!

Stoort grattis till vinnarna! =)

Hade gärna velat byta plats ;)



Kram kram!

2009-05-21 @ 19:20:06
URL: http://skeppar.blogspot.com
Postat av: Muffin

Men söta du, vilken läskig och obehaglig upplevelse!! Usch och fy, så skönt att du hade någon hos dig ändå och tur att det gick bra. Hoppas du får må bra nu och hämta dig efter den här lååånga hemska förkylningen ockås.

Många varma kramar till dig och grattis till vinnarna!

2009-05-22 @ 13:37:56
URL: http://muffinspyssel.blogspot.com
Postat av: Lene

hej vännen!

En sån tur att din syster ringde!!! Ja du förstår nog själv hur illa det kunde ha gått!

Jag råkade ut för samma när jag färgade håret, så nu är det vit på heltid!

Var rädd om dig tjejen!

Ha en trevlig helg!

Kram lene

2009-05-22 @ 21:27:36
URL: http://leneskortblogg.blogspot.com
Postat av: SasSa

Götapetter det där var otäckt.

Fick rysningar i hela kroppen!

Skönt att det gick bra för dig!

Ta hand om dig vännen!

Hm håll dig från tabletterna va..?

Stora stora kramar till dig.

// SasSa

2009-05-25 @ 16:48:55
URL: http://sawila.blogspot.com
Postat av: Jorunn

ÅÅÅÅÅÅÅÅ Herregud Petra, så redd jeg ble når jeg leste dette!!! For en grusom opplevelse og så bra at din venn var der og fikk ringt legevakten og ambulansen!!!!

Huff... fryser på ryggen....



Klem,

Jorunn

2009-05-25 @ 18:08:48
URL: http://jorunnskrede.blogspot.com
Postat av: Maria

Hoppas detta var en engångs företelse för dig, själv har jag kronisk urticaria och ser väldigt ofta ut som dig, har haft det dagligen i 3.5 år, man vet inte om man törs somna om kvällarna med oro för om man ska vakna igen, min är ej av allergisk form, äter 4 aerius + 2 ranitidin om dagen, lindrar kanske under bättre dagar annars är det Betapred för hela slanten vilket inte är bra alls. Man är så trött på detta så det finns inte. Och hjälpen man får på hud är inte något att hänga i granen.

Hälsningar/ Mia med nässlorna

2011-02-03 @ 00:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0