Köttbullar i all framtid?

Hallå Hallå!!

Ojoj vad dagarna springer iväg.
Man hinner ju aldrig med allt det där som man vill hinna med.

 Exempelvis så förstår jag inte dem som hinner med att laga mat efter jobbet om kvällarna?
Säg, som exempelvis igår.
På måndagar och onsdagar har vi bowlingträning kl 18.
Jag slutar 17.
Då knatar jag hem för att hinna med att ta en snabb macka innan det är dags att bege sig vidare till hallen.
Vi tränar till 19.15. Sen ska man duscha, klä om å ta sig hem igen.
Hemma runt 20. Natta sonen.
Att ställa sig å laga mat då är ju rena idiotin! Då försvinner ytterligare en timme av ens ledighet.
Istället sätter man sig vid pysselbordet och där fastnar man fram till kl 23.30.
Jah..eller varför inte framför tvn?
I vilket fall, dit jag vill komma är; Vad frustrerad man blir på sig själv när man dagen efter
sitter å inväntar sin lunch och inser att man åter igen inte har något att äta.
Färdigmat är inte att tala om då man tröttnade på det för läääääänge sen.
Att gå hem å laga till sig något går ju förvisso bra, men det enda man hinner med är ju typ köttbullar och snabbmakaroner, och allvarligt, hur länge kan kroppen egentligen (över)leva på enbart köttbullar och makaroner?

När ska även jag orka växa upp och börja laga mat om kvällarna som alla andra människor?
Eller prioriterar jag helt enkelt min fritid så dyrbart att jag får ta köttbullesmällen var eviga dag i all framtid?
Jah, än så länge så verkar det inte bättre. 
 


Häromdagen visade vi i teamet upp ATC-kort vi gjort till en utmaning vi håller i just nu.
(utmaningen håller på fram till 26 jan)
Det var typ bara en i hela teamet som gjort ATC-kort sedan tidigare.
Vi andra var nybörjare.
Men det var faktiskt roligt att göra dem! 
 
*
 
Här kommer lite info om ATC-kort: 

ATC är en form av samlarkort. 
 
Det finns inte många regler när det gäller ATC men några vedertagna regler finns det. 
 
Först och främs formatet, korten ska vara 2,5” x 3,5” (64 x 89mm), det är för att de ska passa i samlarfickorna som finns att köpa i leksaksbutiker och spelbutiker. Tänk också på att dina kort inte bör vara allt för tunna och sladdriga.
 
För det andra gäller att man byter kort, de ska inte säljas för då missar man hela idén med det hela. 
 
För det tredje ska all eller en del av följande information finnas på baksidan av varje ATC: namn, e-mailadress och/eller postadress, kortets titel (om det finns någon) och nummer om det är en serie av kort med samma tema eller motiv ( t.ex. 1/5, 2/5….osv.). 
 
 Nu vet du allt som behövs för att börja göra dina egna ATC. Lycka till



Så jag letade fram mina söta små filurstämplar, att pryda korten med; 
 
 

Närbilder; 
 

 

Baksidan;




Jag hoppas det inte var sista gången jag gjorde ATC-kort.
För själva grejen med att byta kort med andra är ju faktiskt en väldigt söt tanke =) 



Kramisar Petra


Kommentarer
Postat av: Linda

Ett litet tips är att när ni väl lagar mat, laga mycket och frys in i portionslådor. Passa på under helgerna när man har lite bättre tid. Så har du förhoppningsvis något att ta fram ur frysen på lunchen och slipper äta köttbullar eller färdigmat. Satsa gärna på sånt som sköter sig självt i ugnen eller på spisen, gryta och sånt. Men jag förstår dig, det är inte kul med matlagning när man kommer hem efter en arbetsdag...

Jättesöta kort!

Kramar, Linda

2010-01-20 @ 01:19:05
URL: http://www.kreativgegga.blogspot.com/
Postat av: Jenny (Grynet)

Hörru Petra du får ju lära dig konsten att vara mat-smart! :) Jag var precis lika kass på att laga mat tills Maija var stor nog och ett tag så prioriterade vi hennes mat först såklart. Vi vuxna fick fixa till något sen. Men så har jag upptäckt att om man planerar i förväg vad man ska laga dagen efter, eller kanske till och med en vecka i förväg, så är det lätt att se till att det finns ingredienser hemma och att ta ut något ur frysen dagen innan det ska tillagas. På så vis går det fort som fasen att laga maten för du vet redan vad du ska laga, allt finns hemma och det som varit fruset är redan tinat. Pang bom så tar det kanske bara 20 minuter att ha en färdig måltid utan snabbmakaroner ;) Och se till att göra lite extra så blir det en lunchlåda till dagen efter eller en portion till Loke att äta till lunch/middag. Och som Linda skrev, laga mycket och frysa in är bra. Eller varför inte ta en spelfri lördag/söndag och göra ett 2-3 storkok och frysa in?! Går ju att tina upp till både lunch och middag när tiden tryter. Se så, in i köket med dig nu. Det här fixar du! ;)

2010-01-20 @ 12:56:43
URL: http://blogg.grynet.se
Postat av: Nina

Vilka söta kort!

Får tipsa om att laga mycket mat när du väl lagar så du kan frysa in till de tillfällen när man inte orkar laga mat... Känns alltid bra att ha i frysen, för ibland kör det ju ihop sig eller så orkar man bara inte =)

Kram på dig!

Nina

2010-01-20 @ 13:58:04
URL: http://www.ninasegen.blogspot.com
Postat av: Anne

Jättesöta kort. Kram Anne

2010-01-20 @ 20:52:42
Postat av: En annan Nina

Hmm, köttbullar och makaroner täcker inte behoven nå't vidare, men om ni tar fiberpasta istället och lite grönsaker till så börjar det väl likna något? GOTT är det i alla fall, hihi! :D



Supersöta ATC-kort. Du är så fantastiskt skicklig färgläggare, jag blir imponerad varje gång (och går och sneglar på KAOS-kortet från dig när jag behöver inspiration).



KRAM!

2010-01-20 @ 21:09:31
Postat av: Cathrin

Halloj där lilla köttbulle! Matlagning behöver inte ta tid, finns massor av mat som gåt fort att fixa, jag lovar. Men ibland känner jag precis som du ALL tid går åt till att jobba laga mat städa tvätta mm, mm. NÄR FASEN SKA MAN HA KUL?Jo när man är så trött så man inte orkar......jättekul.



Laga stora portioner och lägg i frysen är mitt tips, fast så gör jag inte själv, fniss. Men jag lagar så mycket så det blir över till matlådor dagen efter.

Kram Cathrin

2010-01-21 @ 08:30:15
URL: http://cathrink.blogg.se/
Postat av: Tessan

Såå fina kort. Du är så sjukt duktig på att färglägga. Just filuren är svår om man inte är bra, det blir gärna bara en färgklutt =)

Superkul idé med sånna ATC-kort.

Kram Tessan

2010-01-21 @ 09:28:19
URL: http://scrappingtess.blogspot.com
Postat av: Mia

För det första- TACK GULLIGA DU FÖR SÅ HIMLA SÖTA ORD!!!!



För det andra- DINA SMÅ KORT ÄR SÅÅÅ SUPERSÖTA! Filuren är allt en liten sötnos. =)



För det tredje- HINNER INTE HELLER LAGA MAT! Fast jag har en make samt tre tonårsbarn som ofta får ta den smällen...dvs DE får laga maten! =)



Kram goa du!

2010-01-21 @ 15:54:50
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Åsa/asamia

Jag förstår ditt dilemma med köttbullarna, precis så där har jag det också....dan efter att vi haft aktiviteter och inte hunnit laga mat. Men man överlever nog ett tag på köttbullar och snabbmakaroner, eller cup of a soap ;0)

2010-01-21 @ 16:56:35
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Katarina

Hej raring! Underbara ATC du har gjort...

köttbullar är tråkig mat.. säger som andra..laga i storkok, sätt en helg på att laga massor av olika mat, soppor, köttgrytor, pajer, pannbiff, osv frys in i portionsförpackningar och familjepack så har ni både till matlådor och middagar, bara att ta fram och laga när det behövs...

är själv oduglig på det själv dock



KRAM

Katarina

2010-01-21 @ 20:31:34
URL: http://krumeluran.wordpress.com
Postat av: Tilda

Hej hopp!

Rolig idé med ATC-kort sätter upp det på - att göra listan;)



Är hemma själv på luncherna únder veckorna och just nu har jag snöat in på pasta med ica´s gröna pesto med strimmlade soltorkade tomater och smulad fetaost över. MM, snabbt och gott.



Hoppas på att du får lite snabba mattipps så att du får tid till allt vackert som du skapar och själklart tid till att "bara vara"



//Tilda

2010-01-21 @ 20:44:05
URL: http://tildaspysselsida.blogspot.com/
Postat av: Annica H

Mat är ett ständigt gissel! På ett sätt önskar jag att inte jobbade så mycket, så att jag hann med att laga mer "riktig mat"! Jag älskar mat och bra råvaror, så snabbmat och färdigrätter är inte någon favorit...

Vilka härliga ATC-kort du gjort! Filurer gillar jag! Så lätta att färglägga, även när man är så värdelös på färgläggning som jag! :)

//Annica H

2010-01-21 @ 21:41:13
URL: http://annicah.wordpress.com
Postat av: Carro/camile

Här är en till som inte testat ACT. Ser frestande ut..... Tanken är ju roligt oxå. =)



Ja inte är det roligt att laga mat alla gånger. Men oftast gör vi extra mycket så det blir några matlådor som vi kan frysa in. Det är mitt tips. =)Men man kan leva på köttbullar och snabbmakaroner oxå. Jag slevade i min en tallrik makaroner med ketchup VARJE kväll när jag kom hem från stallet när jag var yngre. Just nu håller jag på med ett lite hemligt projekt ang mat... ;-) Mejla om du har tid, lust och ork så får du veta mer och kanske få ett och annat tips. Inget märkvärdigt men jag vill inte ta det här.



KRAAAAAAAAAM vännen!



2010-01-22 @ 01:57:49
URL: http://camile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0