Utflykt i de småländska skogarna

Hej hopp!!


Först å främst vill jag tacka för tipsen om olika inköpssställen för tyger!!
Jag har nu gjort en liten beställning, så vi får se när tyget behagas trilla ner i brevlådan! :)

 

 

Efter jobbet igår åkte vi, tillsammans med min kusin m. familj, iväg till Rumskulla för att titta på naturfenomenet; Runkesten.


 


En sjukt stor sten som står och balanserar på sitt egg.
Med sin ca 5m höga, 4m breda och 10 m långa stenkropp anses den vara jordens största flyttblock, som kan sättas i vaggning!
Vi försökte sätta den i gungning men det gick inte så bra.
Däremot kom det förbi ett grabbgäng som lyckades med bediften! Häftigt!!


Därefter bar det vidare till Brånehult/Bråneholm där vi skådade Klyvesten.

 

Ser ni lille Loke?! ;)


Detta ofantligt stora stenblock är klyven på mitten. Sjukt häftigt alltså!
Man kunde gå längs sprickan i stenen och det är helt fantastiskt att något sådant här kan ha inträffat!
Tyvärr hittar jag ingen information alls på nätet om denna sten.
Vad har kunnat klyva detta väldiga stenblock på mitten?
Förmodligen är inlandsisen boven i dramat, som allt annat ;)

 

 

Vi avslutade kvällen med en härlig fika på ruinerna som finns kvar utav Bråneholms pappersbruk som
anlades 1814 och var i drift fram till 1888.
Det ligger alldeles fantastiskt fint intill Stångån. En idyll för kanotister som vill slå läger för natten.
TYVÄRR fick min kamera batteritorsk just då. Annars hade jag fotograferat bra mycket mera vid detta härliga
vattendrag.
(Jag måste tusan åka tillbaka dit bara för att få fotografera mera) ;)



Nu kommer vårt lekstugeprojekt stå stilla i ett par dagar då vi får finfrämmat från Gävle i helgen!! :D


Kramisar Petra

 


Kommentarer
Postat av: Tesa/Therese

Härliga bilder du bjuder på. Synd på batterihaveriet. Ja, jag blev ju tokinspirerad efter att ha sett videon hos Rimna. Nåldynorna går ju relativt fort att göra (med hjälp av en mycket entusiatisk medarbetare;) Vi gjorde faktiskt några till dagen därpå. Har inte fotat dom än.

Ha det gott!



Kram Tesa

2011-08-04 @ 23:14:16
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Carro/camile

Det är så mysigt att bara åka iväg och "vara" och kolla på olika "saker". Så har vi gjort på semestern och det har varit så härligt. Man kanske skulle gå i era fotspår nångång när man är i krokarna. =)



Batteritorsk känner vi igen. Har lärt oss så numera har vi extra batterier med oss. Har blivit en del fottande och filmande under semestern, som du sett på bloggen. =) Det är roligt att fota om man hittar fina/roliga motiv.



Nu är vi alltså hemma igen. Uppackning och få ordning på grejerna är det som gäller. Maken börjar jobba på måndag och jag börjar veckan därpå.... =( Slit och släp igen.

2011-08-05 @ 01:44:38
URL: http://camile.blogg.se/
Postat av: Carro/camile

glömde ju....



kramelikram!

2011-08-05 @ 01:46:29
URL: http://camile.blogg.se/
Postat av: Maritha

Underbara bilder stumpan... Sjukt stora stenar och hur i hela h...kan stenen stå still på den lilla plutten?!! =)



Ha det så gott och mys med ditt främmande! (mina barn drog till Gävle med sin far igår alla 3) =)



Kramen till dej snyggingen

2011-08-05 @ 12:35:15
URL: http://marithaskortochscrap.blogspot.com
Postat av: Lena

Oj vad mysigt ni haft!! Kul att se olika naturfenomen..jag gillar sånt!

Småland är vackert!! ;-)



Känner igen det där med batteritorsk..när jag köpte ny nu var det första jag kollade om batteriet var laddningsbart..då är det bara att tuta och köra..



ha nu en härlig helg!!



Stor kram Lena



2011-08-05 @ 15:56:56
URL: http://lenascrappar.blogspot.com
Postat av: Katja/MezzaNotte

Vilka härliga bilder du delar med dig av!! Ja, visst är det irriterande med batteritorsk!!



Tack för din fina ord inne på min blogg... de värmer!!



Kram och ha en fortsatt fin helg!



Katja

2011-08-05 @ 20:16:49
URL: http://mezzanotteskapar.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Underbara bilder så härligt med semester ,,, njut !!!



Kraaaaaaaaaaam Anneli

2011-08-07 @ 17:55:59
URL: http://anneliscrapkort.blogspot.com/
Postat av: Anita/AniLi

Åh, vilka härliga foton, läckert! Verkligen naturfenomen dessa stenar!

Ha det så bra!

Kraaam Anita

2011-08-07 @ 21:52:54
URL: http://anilisblogg.wordpress.com
Postat av: Linn

Vilken mysig dag! Tänk vad sveriges underbara natur kan bjuda på, och alldeles gratis dessutom! Puss på er!

2011-08-08 @ 10:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0