Tankar kring ett fotografi

För en tid sedan lånade jag mamma och pappas gamla fotoalbum.
Jag har scanna in några av fotografierna för att spara för min egna skull. 

I albumen finns bl.a en del foton på mina mor- och farföräldrar.
Tyvärr finns ingen av dem vid livet idag. Och den enda jag riktigt fått träffa var min mormor.
Hon gick bort när jag var 14 år gammal.

Eftersom jag inte kände vare sig min farmor, farfar eller morfar så tycker jag det är extra roligt att få se foton på dem. Höra historier om dem, hur de var som personer och vad deras stora passioner i livet var.

Enar, min morfar dog i lungcancer 1982, 65 år gammal. Då var jag 1 år.
Han var en mycket snäll och omtänksam man som var yngsta barnet i en syskonskara på nio.
Men även om han var yngst dog han tyvärr först.
Hans sjukdom är anledningen till att alla i min släkt, som på den tiden rökte, slutade tvärt.


Jag älskar detta fotot på min morfar 


Astrid och Herbert var min farmor och farfar. De hade jordbruk och lade ner hela sin själ på detta
då det var deras levebröd.
Men så fick farfar magcancer och dog redan 1952, 44 år gammal. Min pappa var då endast 6 år gammal.
Farmor lyckades dock fortsätta sköta jordbruket med hjälp av en dräng på gården som hette Karl Karlsson.
Och så fick även min pappas älsta bror, Göte, börja jobba på gården i unga år.
Min farmor dog 1978 efter sviterna av en hjärnblödning. Hon blev 71 år gammal.

Jag vet tyvärr inte så mycket om min farmor och farfar.
Pappa var ju inte gammal när hans far gick bort, så minnena av hans far är tyvärr inte så starka.


farfar                                  farmor


Min mormor hette Vera. Hennes andra namn var Eugenia, - "Ett jäkla KOnamn!", svor hon ..
*haha*
;)
Eftersom jag bara haft mormor i mitt liv har jag tagit till mig många kära minnen av henne.
Exempelvis så hade vi sk. "Fredagsfikan" varje fredag hemma hos henne.
Mamma och hennes syskon med familjer samlades alltid hos mormor för att fika, tjöta och umgås.
Mormor bjöd på sju sorters kakor, mackor med alla tillbehör man kunde tänka sej, juicer, saft och
kaffe bryggt på spisen.
Alla barnen (kusinerna) lekte i hennes sovrum.
Jag minns speciellt ett gammalt fartyg i trä som satt uppsatt på hennes vägg.
Den tog vi alltid ner för att lekte med.
Hon hade även en skygg katt, Missan. Hon var livsfarlig! En katt som verkligen hatade barn..eller jah,
människor överhuvudtaget tror jag ;)
Iallafall, dessa fredagsfikan med släkten var något jag saknade långt efter hennes död.
Mormor blev 79 år gammal.


mormor

Fler foton från mammas och pappas fotoalbum;


Mamma, 12 år gammal.                                   mamma                                            pappa
På Katrinahissen i Stockholm.


Mamma och morfar.                                          mamma på moppe.



Mammas farfar, Fridolf.                          Mammas klass, 2an el 3an. Mamma med sidbena sitter nästan i mitten.
(undrar vad han gör i busken?) ;)


Pappa                                     Pappas klass. Se så arrangerat fotografiet är. Så härligt! Pappa sitter närmst,
näst längst till höger.



Farfar, längst till höger.


Farfar - bakre raden, utan hjälm.



Nu undrar ni kanske vad det tagit åt mej?
Men min blogg funkar som en dagbok för mej och kanske tycker iallafall något att det
är lite roligt att få läsa om mina mor- och farföräldrar :)

Jag har även många släktingar som följer min blogg.
Tänkte att det vore lite roligt för dem att få se lite gamla foton :)
Har ju så många fler..men vill ju inte trötta ut er fullständigt! ;)


Jag avslutar dagens inlägg med att fråga;
Har ni några av era mor- el farföräldrar i livet? Ifall svaret är Ja, står de dig nära?

Jag skulle vilja be Er att om era mor- och farföräldrar inte längre finns i livet,
dela med er av foton och minnena av Era föräldrar till era barn!
Då jag själv vuxit upp utan vare sig en morfar, farfar och farmor känner jag att det är något som fattats i mitt liv.
Men ju fler minnen jag får höra, desto starkare blir banden mellan mig och dem.


Ibland funderar jag på att göra som Berra i filmen "Kan du vissla Johanna".
- Gå in på ett äldreboende och skaffa mej en farfar!




Kram Petra~Paradise



Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Smart att gå till ett äldreboende och "adoptera" en mor/farförälder.

Då skulle jag nog skaffa en ny farfar - av den anledningen att det är honom jag minns minst, så den rollen skulle vara lättast för någon annan att fylla.



Inga kvar i livet, tyvärr. Mormor dog för 5 år sedan och stod mig väldigt nära.



Ps: ditt inlägg syns inte på bloggens startsida.

Har själv haft samma problem, det verkar som om de inlägg som man har sparat som utkast innan man publicerar dem "fastnar" och jag gissar att detta är ett inlägg som först varit utkast eftersom det är mycket av både bilder och text...

Kopiera över det till ett nytt inlägg och publicera om - speciellt med tanke på att du skriver att du vill visa bilderna för släkten.



2011-09-08 @ 22:56:18
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Lotta (Lof)

Vilka underbara fotografier.

Har mormor kvar i livet - står mig väldigt nära. Var och hälsade på henne så sent som idag med "Liten".

Morfar dog någon månad innan mellersta barnet föddes. Efter att inte haft kontakt i nästan 20 år, fick han uppleva uppleva och lära känna min dotter. Sista gången vi hälsade på honom (en vecka innan han gick bort), visste han inte riktigt vem jag var, men min dotter kom han ihåg - "Det är mitt barnbarns barn" sa han stolt.

Ett projekt här hemma är en fotovägg på nära och kära. Efter att sett dina foto, känner jag att det är dags att ta tag i det...



Ha det bra!

Kramar Lotta

2011-09-08 @ 23:30:05
URL: http://lottasvra.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Jag tyckte det var kul att få se foton och läsa dina tankar, det är spännande med familjehistoria. Jag har ingen mor- eller farföräldrar i livet längre. Min farfar dog innan jag föddes, men de andra har jag många minnen av.



Det smärtar mig en del att mina brorsbarn kommer få växa upp utan direkta minnen av sin farmor. Jag hoppas att vi med hjälp av foton och minnesberättelser ändå kan ge dem en bild av hur hon var.



På lördag ska vi ha släktträff på mammas sida och då blir det en dag fylld med minnen.

kram Annika

2011-09-09 @ 07:07:17
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com/
Postat av: Helena

Älskar gamla fotografier.

Jättekul att läsa om dina nära och kära men sorgligt att du inte fick behålla dem längre.

Jag har inte haft någon kontakt med min pappa och vet ingenting om den sidan av släkten.

Däremot bodde jag mycket hos mina morföräldrar som barn.

Min morfar förolyckades när jag var 4 år men jag har klarar minnen av honom.

Mormor som är den som betytt mest i mitt liv gick bort för 10 år sen 86 år gammal.

Saknaden är fortfarande enorm men jag lever på alla fina minnen jag har av henne.

Hon var den som höll ihop släkten den självklara mittpunkten.

Då träffades alla naturligt i mormors sommarstuga sommartid nu mer äger jag och 3 av mina kusiner stugan tillsammans.

Vi träffas kanske inte lika ofta nu men samlingspunkten finns kvar och nu mer utnyttjas stugan till stor del av våra barn.



Ha det bra goa du och ge Loke en kram från mig!!

2011-09-09 @ 07:49:34
URL: http://vildaella.blogg.se/
Postat av: Nina

Roligt med gamla bilder tycker jag, dom är så härligt arrangerade ibland och jag känner igen stilen från bilder mamma och pappa visat mig. Jag har också växt upp utan farmor, farfar och morfar... min söta mormor gick bort när jag gick första året på gymnasiet, det va tungt för hon var hos oss mycket. Bilder på min blogg kan nog dröja.. är ju inte så bloggaktiv just nu.. ska försöka få till nån uppdatering iallafall =)

Ha en bra helg!

Kram Nina

2011-09-09 @ 09:19:32
URL: http://www.ninasegen.blogspot.com
Postat av: Christine Schärfer

Hej Petra, Stort tack att du delade med dig en bit av din historia. Jag tycker det är jätte roligt att titta på gamla fotografier. Själv har jag tyvärr aldrig träffat vare sig far- el. morföräldrar. Mina föräldrar är också tyvärr döda så jag har faktisk ingen mer att fråga. Jag känner precis som du att en bit, en ganska stor bit av min historia är för alltid borta. (Lite sniff)

Roligt nog har jag börja skriva en slag självbiografi för mina barn o barnbarn. I den försöker jag skriva ner så mycket jag minns från min barndom i Hong Kong. Om mina föräldrar o min "låtsas" mormor som jag älskade högt. Tyvärr fattade jag inte det förrän vi flyttade till Norge.Ja, ja, för ser om jag har ditt mod att visa något på min blogg. Du är en underbar person, Petra.

Önskar dig o din familj en trevlig helg!



Kram

Christine

2011-09-09 @ 10:55:05
URL: http://[email protected]
Postat av: Patricia/tiza67

Visst är det underbart finfint med alla dessa gammla bilder!! Med dagens teknik så finns det risk för att det inte finns så många bilder av vår historia då flesta av oss har allt på våra datorer!!



Kramen Patricia

2011-09-09 @ 11:13:24
URL: http://www.tiza67.blogspot.com
Postat av: Lisa

Underbara foton, Älskar också att titta igenom gamla bilder då ingen av mina äldre släktingar är i livet i dag men jag hann att träffa dem i alla fall. Ibland önskar jag att någon kunde skriva en bok om deras liv då de gått igenom så mycket.



Det är bara till att köpa ramarna.;) Lite av kanten Måst tas bort och en biten döljs av ramen. Den är gjord av trä men är lite blank så jag har målat den med matt hobby färg tex traditional craft paint och distressat den så den får ett lite äldre utsende (helt beroende på vilken stil man är ute efter)

Lycka till!

Kramiz!



2011-09-09 @ 11:21:23
URL: http://ltldesign.blogspot.com
Postat av: maritha

Åhhhh så många fina bilder gumman,det är ju så ljuvligt att se! Synd bara att du inte har fått träffa dom så "länge"/inte alls,det är ju verkligen en härlig känsla med en farmor och farfar ´som verkligen berättar sina gamla historier och köper ens favvogodis varje gång man ses!! hi hi....jag har bara härliga minnen av mina men tyvärr lever ingen av dom idag,min farfar dog ifjol,men jag har minnen som är så värda att må bra över att jag känner mej lyckat lottad som fått ha dom i livet så pass länge!

Jag har oxå tänkt att jag ska scanna in lite bilder fr förr...nu ska jag se till att det blir gjort!! =)



Kram till dej stumpan

2011-09-09 @ 15:29:14
URL: http://marithaskortochscrap.blogspot.com
Postat av: Petra

Så otroligt vackra fotografier. Det känns så magiskt att titta på gamla bilder.

Ha en trevlig helg tjejen!

Skogstokiga bamsekramar

från mig

2011-09-09 @ 21:10:23
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Tove

Så gøy at du har så mane flotte gamle fotografier av fanilien din! Tror jeg må gjøre det samme og scane inn litt av det som ligger hos de gamle. Selv har jeg 3 besteforeldre i live, på 91, 91 og 90 år gamle! Håper jeg arver deres gode gener.

Min farfar som døde for 3 år siden, var faktisk halvt svensk, med Karlsson til etternavn, som jeg også het før jeg giftet meg. Her i Norge er det vel inget navn som er så ur-svensk som akkurat Karlsson :)

Gøy å lese om dine forfedre, og jeg forstår heller ikke hva Fridolf gjør i busken...:)

Tove

2011-09-09 @ 21:15:31
URL: http://kortmanitove.blogspot.com
Postat av: MormorMargareta

Härligt med gamla foton! De har mycket att berätta!

Själv har jag varken föräldrar eller mor- eller farföräldrar i livet, men jag är ju mormor själv!

Mina barnbarn hade dessutom förmånen att lära känna min mamma - deras "gammelmormor" som de älskade!

Både min farfar och min morfar skrev memoarer för sina barn och barnbarns skull. Det är mycket intressant att läsa om deras liv! Jag ska försöka göra detsamma, innan jag blir för gammal och gaggig.

Ha en skön helg!

2011-09-10 @ 01:42:22
URL: http://mormormargareta.blogg.se/
Postat av: Martina

Det är så vackert med gamla, svartvita, fotografier. Gillar dem mycket bättre än färg. Jag jobbar i hemtjänsten o ser mååånga kort på de gamla som de var i sina ungdoms dagar. De allra flesta var skitsnygga o såg ut som filmstjärnor. Så kommer inte 2-3 generationer framåt att säga om oss när vi blir gamla. Hjälps nog inte hur mycket det retuschas... ;-)

Jag har min farfar kvar, men har haft förmånen att få växa upp med alla fyra far o morföräldrarna. Min egen dotter kommer aldrig att få träffa sin farfar, min svärfar. Det fick inte jag heller.

Som av en händelse så är mina föräldrar, Ellas mormor o morfar, på väg hit o det ska bli en dag med generationsumgänge. Nice! Trevlig helg o tack för inspirationen med att leta fram gamla kort. Det får bli ett av höstens projekt.

2011-09-10 @ 10:06:28
URL: http://martina74.blogspot.com
Postat av: Jenny (Grynet)

Farmor och farfar har kilat vidare. De sitter på en parkbänk i himlen i solnedgången och dricker kaffe. I alla fall är det så jag ser mig dem nu. Hos dem var jag ofta. Pappa var ensamstående och hade vårdnaden om mig så F&F agerade extrahem om jag var sjuk eller hade lov och pappa jobbade. Där hade man det alltid bra. De bodde rätt nära också.



Mormor och morfar är kvar i livet men skilda sedan många år. Träffar alltid mormor när jag är i stan och hälsar på och så ringer vi varandra då och då. Mormor är mysig. Bjuder alltid på en massa mat och fika och har humor. Morfar har jag ingen kontakt med längre. Lite småschismer som splittrat oss. Morfar är lite som han är, men än dock min morfar. Jag skickar alltid flyttkort så han vet vart jag finns och rätt som det är kan det dimpa ner ett vykort eller ett mail.



Gamla foton saknar jag däremot. Skulle vilja ha sånna där gamla fina foton som du har. När far- och morföräldrarna var unga. Får höra mig för bland släkten och se om det finns någonstans. :)

2011-09-10 @ 13:37:10
URL: http://blogg.grynet.se
Postat av: Kristina

Vilken underbar liten berättelse! Måste nog försöka att få till en liknande.

Själv minns jag bara min farmor. Hon var en god liten gumma... Morfar dog när jag var 3 år, och farfar och mormor dog när mina föräldrar var 4-5 år. Så de har själva knappt några egna minnen... Men jag ska baske mej försöka få tag i några kort, och om inte annat göra några LO´s om mina förfäder..

Det är ett privilegium för mina barn att de fått vara med om både farmor-farfar och mormor-morfar. Men de har också fått sin beskärda del av sorg också. Deras farfar dog för 8 år sedan, och deras mormor(min mamma) lämnade oss 19 augusti i år...

Det så livet är...

Tack för all inspiration // Kikki

2011-09-11 @ 07:23:00
URL: http://frubardspysselkok.blogspot.com
Postat av: Mia

Vilka härliga fotografier. Jag älskar att titta på gamla foton. Jag gillar att titta på digitala foton också men gamla foton har nåt magiskt över sig. Som att man kan se historierna i bilderna.



Ingen av mina mor- eller farföräldrar är i livet. Min mormor dog när min mamma var 22-23 år så henne var jag inte ens i närheten av att få träffa (mamma var 36 år när jag föddes).

Min morfar dog när jag var 6 år och jag har bara svaga minnen av honom. Han bodde ju i Finland och var gammal och skröplig och oftast var han på sjukhus när jag träffade honom. Men jag fick alltid "rävgodis", som jag kallade det, av honom. Jag tror att det är godis från Fazer som har en bild på en räv. Minns även lite från begravningen, att jag tog farväl av morfar (de hade öppen kista som jag tror är vanligt i Finland).



Min farmor dog när jag var 13 år och även hon var gammal och skröplig. Vi åkte alltid till Finland på sommarna och hälsade på. Men jag minns att hon var snäll och rar.

Min riktiga farfar dog i andra världskriget och sedan träffade min farmor en ny man. Så min farfar var alltså inte min riktiga farfar även om jag alltid tyckt det. Han dog i början av 2002. Då hade jag och Johan hälsat på honom ca 1 månad tidigare, i Finland, efter att jag inte träffat min pappas släkt sen 1994. Det var skönt att få ett sista farväl. Vid första mötet på sjukhuset kände han inte igen mig men vid andra besöket mindes han mig och tyckte att det var kul att jag kom på besök.

Det var min släkt det! :)

2011-09-11 @ 07:58:08
Postat av: Tesa/Therese

Underbara bilder som du delar med dig av. Är inte Loke lite lik din farfar? Eller är det jag som är ute och cyklar;) fniss!!

Tyvärr har jag ingen av mina far och morföräldrar kvar i livet. Men jag hade en mycket speciell relation till min mormor. Hon gick bort alldeles för tidigt pga cancer. Ja, alla utom farfar har gått bort av cancer. I somras var vi på begravning i Norge (dagen innan det där förskräckliga som hände) och då tog vi farväl av den sista i mormors syskonskara (10 st) Alla 10 rycktes bort pga olika sorters cancer. Otäck sjukdom det där.

Jag är iaf mycket glad över att hon fick uppleva min första dotter och hon var ofta här och hjälpte till som barnvakt om jag behövde åka iväg på något eftersom hon då nyligen blivit pensionär. Gjorde ett album om mina far och morföräldrar för något år sen. Skrev där några rader om var och en, samt små minnen. Det ligger alltid framme i bokhyllan.



Kram Tesa

2011-09-11 @ 14:35:32
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj så roligt med gamla foton!

Jag tycker loke är MYCKET lik farfar!!! Det var det första som slog mig när jag tittade på dina kort!farfars drag helt klart!



Själv har jag den turen att jag har alla mina mor ocg farföräldrar kvar i livet fortfarande.Jag t.o.m minns min gammelmormor som dog 91, Dagmar hette hon.En väldigt allert liten dam!Hon dog i sömnen i sitt hem, fortfarande helt klar i huvvet.90 år gammal blev hon.MIn farfar är nu 92 och ligger för tillfälle på sjukhus i lunginflamation för 12:e gången.Jag vra faktiskt och hälsade på honom idag.Släpade med min farmor dit.Min farmor och farfar är som mina andra föräldrar jag har alltid haft väldigt bra kontakt med dom.Lite har farmor berättat om när dom träffades, hur hon växt upp osv och det är SÅ intressant!

Jag måste nog be henne berätta mer! Farmor har 11 syskon men några är numera döda.Farfar hade en bror vad jag vet men han dog för några år sedan.De kommer ju från Danmark båda två.

Nä nu gav du mig nåt att tänka på jag måste nog fråga farmor om hon har gamla kort från deras tid som unga att visa mig.

Det är lite roligt att läsa detta för sist jag var hos farmor och farfar för 2 veckor sen innan han blev sjuk igen så pratade vi just om deras gamla smalfilmer som de tog när jag var liten.De ska JAG ta hand om sa dom och jag ska nog be att få kika på dem en dag igen när han kommit hem.De har kvar den gamla projektorn osv som jag då ska "ärva" alltihopa med de ville jag skulle få hem det redan innan de går bort så att inte pappas dumma kärring kan komma och säga nåt osv.

Kram på dig, jättekul att läsa DIN historia!

Malin

2011-09-18 @ 21:48:36
URL: http://www.flitigafingrar.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0