Lyser upp vintermörkret..

Hej mina söta små fredagsmysare!!

Härligt med helg va? Nu är juleljusen uppsatte i var mans hus och en otrolig mysfaktor fyller mångas inre!
Själv blir jag så otroligt upprymd och glad! *dansar runt*

Alltså!? Jag tycker det inte var så länge sen det var sommar och sol...hur sjutton kunde det gå så här fort?!
En blinkning till så står vi där och skålar i champagne på självaste nyårsnatten!


Idag vill jag visa ett blockljus som jag dekorerat med liten textstämpel, papper och utstansad blomma.
Behöver inte vara så avancerat för att lyxa till det lite :)



Papprena kommer från Maja Design. Blomman och lövet är utstansad med hjälp av dies från Magnolia.
Piffade till ljuset lite extra med små söta bjällror, inte för att jag direkt kan rekommendera att skaka det brinnande ljuset bara för att det ska pingla lite. Det får man göra på egen risk helt enkelt  ;)


Vad ska ni hitta på i helgen annars?
Johan spelar dubbelt borta imorgon och jag spelar dubbelt borta på söndag....sjukt tråkigt!
Vi kommer inte kunna planera in så mycket annat tyvärr då dessa matcher ta upp hela helgen.. :/
Men det är lite charmigt med dessa heldagar också faktiskt. Bowlare som man är, så har man ju levt så här
var å varannan helg i snart två decennier..så jah, nog borde det väl vara lite roligt annars hade man väl
lagt av för länge sen ;)








Dags att berätta om mitt nästa uppdrag för Buzzador!
Denna gången var det dags att testa på Parmesanost från Zeta!
Parmesanosten kallar sig även för Parmigiano Reggiano, står det så på en förpackning, vet man att man
fått tag på en äkta parmesanost!

Både jag och Johan (jah å Loke också såklart!) älskar OST men det är sällan som vi lyxar till det med
parmesanost. Det kan hända att man hittar ett middagstips på nätet där parmesan skall ingå.
Då blir det ju till att införskaffa denna delikata ost!
Men nu när vi har haft två parmesanostar i kylskåpet så har vi passat på att använda dem mest hela tiden!
Rena vardagslyxen!! *mums*





Vi fick som sagt testa på 2st ostar.
En som varit lagrad i 14 månader och en som varit lagrad i 22 månader.
Den 22 månaders blev favoriten! Då den gav mig en kraftfullare smakupplevelse!



(ursäkta ett inte allt för bra foto..)
Loke och jag festade till det med Pasta carbonara en dag!
Receptet hittade vi på Zetas hemsida! En sida jag ABSOLUT kan rekommendera!
Massor av mumsiga recept fanns det där!

Båda ostarna ger jag betyg; MVG (MYCKET VÄL GODKÄNT!)
Jag kommer definitivt köpa Zetas parmesanostar igen!


Slutligen skulle jag vilja dela med mig av ett recept på en supergod, svårglömd pizza!


PIZZA MED PROSCIUTTO, RUCOLA,
PARMESAN OCH MOZZARELLA
4 port

PIZZADEG:
25g jäst
2 dl ljummet vatten
2 msk Zeta Olivolja
1 stor nypa salt
5dl vetemjöl

PÅLÄGG TILL PIZZA:
2 del Zeta Casa Di Luca Pastasås
4-6 skivor Delizie Prosciutto Crudo
1 dl grovt riven Zeta Parmesanost
1 Zeta Mozzarellaost (á 125g), i tärningar
Rucola
Svartpeppar
Zeta Olivolja till servering

Lös upp jästen i vattnet.
Tillsätt olivolja och salt. Arbeta in mjölet
och knåda till en smidig deg.
Låt jäsa 1 timme under handduk i rumstemperatur.
Kavla ut degen till pizzor i önskad storlek.
Lägg på lite pastasås och mozzarella i tärningar.
Grädda i ugn på 225 grader ca 10 minuter,
beroende på storlek.
Garnera med prosciutto, rucola, parmesanost
och svartpeppar.
Ringla över lite olivolja.


Vintips! Ante' barbera d´Asti Ca´Bianca, rött vin. Artnr 32335, 89kr.



Trevlig helg på Er!!!



Kommentarer
Postat av: Linn

Det är inte alla som får åka till Åtvidaberg i helgen ;)

Jättefint ljus btw!!

Puss

2010-11-26 @ 19:08:47
URL: http://liteludd.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag är en äkta Fredagsmys.

Gillar dina ljus mycke. De fina Doohickeys är så grymma.

Roligt när även barnen gillar lite extra kydda i maten.

Ha en underbar helg och lycka till med att fälla käglorna.

/Maria



2010-11-26 @ 20:22:22
URL: http://distresseddesserts.blogspot.com/
Postat av: AnnikaS

Visst är det mysigt med alla stjärnor och ljusstakar som lyser överallt! Det låter som en fullspäckad helg, hoppas att det blir en härlig sådan.

kram Annika

2010-11-26 @ 20:24:22
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com/
Postat av: Maritha

Hej stumpan! Men jösses vilka fina ljus,så himla snygga hjärtat!! Blomdiesen är ju helt makalösa i dina händer....men så blir ju allt pysselguld som du tar i oxå!!=)

Nu ska jag släpa min sorgliga rumpa i säng(är hesare än nåt just nu),är ju hundvakt till jäntans hund så vi ska väl upp i 20 minus imorrn och ut på morron......urk,jag är ingen vän av tidiga mornar!! Men vad gör man inte för barnen!?! Dom är 3 ungdommar på väg till sthlm i en bil,har suttit fast i en bilkö för en lastbil har vält omkull,fick just ett "lugnande sms".....:det är lugnt mamma,vi irrar omkring på en skogsväg nu så vi tog oss förbi kön!!!......WHAT!!!???? Skulle det göra århundradets värsta hönsmamma lugn??? NOT! =)



Ha en galet skön helg vännen

Kramen Maritha

2010-11-26 @ 22:18:32
URL: http://marithaskortochscrap.blogspot.com
Postat av: MarjaS

What a wonderful candel. The meal looks lovely. Hugs Marja

2010-11-26 @ 22:45:32
URL: http://marjas-scrapfun.blogspot.com/
Postat av: Tesa/Therese

Har oxå testat pizzan som fanns i receptfolderna med ostarna........mums!! Kanongott!! Ostarna försvann i en rasande fart efter att jag fått hem mitt Buzzadorpaket. Gillade verkligen balsamicon som fanns i paketet.

Tack för dina rara ord.

Kram och en go 1:a advent/Tesa

2010-11-27 @ 00:24:51
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Ica (Tomtens Dotter)

Jättesnyggt ljus!

Vad använder du för stämpeldyna för att få det fastna?

2010-11-27 @ 12:57:57
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Kamilla

ÅÅÅh helt underbart ljus <3 såååå snyggt!!!

Och ost mumma ett kapitel för sig!!

Kram kram och nu vill jag ha Magnolias julstjärne die..också... ;)

2010-11-27 @ 13:16:05
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Maidi

Hej och tack för titten. Nog håller jag på med mycket pyssel av alla de slag men scrappa har jag aldrig gett mig in på. Dina underbara ljus ger mig i alla fall en hel del inspiration att börja.

Jättefina är de.



Kram Maidi

2010-11-27 @ 21:07:27
URL: http://www.svartairisen.blogspot.com
Postat av: Åsa/asamia

Åååå vilka fina ljus!

Hoppas ni också får en skön advent med mys och ljus.

2010-11-27 @ 21:50:55
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Mira

Har du stämplat direkt på ljusen? Superfina blev de!

Det är väl förresten modigt att klippa lugg oxå ;) Jag tror att man blir "fegare" ju längre hår man har? Jag har alltid haft inställningen - det växer ut igen och måste ha förändring annars blir jag knäpp.



Ha en skön helg, gå ut och gör lite snöänglar ;)

Kram Mira

2010-11-27 @ 22:54:24
URL: http://mirandalux.blogspot.com
Postat av: Maiden

Superläckra ljus!

2010-11-28 @ 08:46:11
URL: http://maidens.nu
Postat av: Muffin

Hej söt! Tack för packningstips till pysselträffar - det är naturligtvis så man ska göra men så välorganiserad var inte jag denna gången. Väl värt att testa till nästa gång dock. Det gäller bara att man tänker till lite innan. Konsterar återigen att jag inte är en bra "borta-pysslare", det blir mest och bäst hemma på kammaren. Väl värt det i alla fall för det är ju så himla trevligt att få träffa andra pysslare och sitta tillsammans - vi hade är jättehärlig dag igår, fattar inte hur 12 timmar kan gå så ruggigt fort. Fick inte gjort så mycket med ska fota det som blev och försöka blogga lite om det under dagen. Tjusigt ljus du har gjort, jag ska också testa det någon gång har jag tänkt.

Parmesan är ett av livets godaste och det finns alltid i rikliga mängder i vårt kylskåp - mums!

Ha en fin första advent, stor KRAM på dig, gullunge!

2010-11-28 @ 11:49:14
URL: http://muffinspyssel.blogspot.com
Postat av: Anna Smid

Var med i samma kampanj! Pizzan är bland det godaste jag någonsin ätit!

2010-11-28 @ 14:58:58
URL: http://www.smid.zoomin.se
Postat av: KatarinaR

Åh, vilket jättefint ljus!

Skulle gärna vilja ha de här diesen.

Får testa att önska av tomten :-)

2010-11-29 @ 20:03:17
URL: http://katarinaspyssel.blogg.se/
Postat av: Britt-Inger

Sagolikt vackra ljus!!!!!

Ska nog testa receptet ;)

Ha det gott!

Kramen, BI

2010-11-30 @ 10:19:29
URL: http://www.bimsanskrussiduller.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0