Funnit en ny hobby!

Japp, jag har funnit en ny, rogivande hobby!
Funderar faktiskt på att lägga kortmakeriet på hyllan helt å fullt för att ägna all min lediga tid åt
den nyfunna sysselsättningen!

Va!?! Vad är nu detta!?
Undrar säkert ni.

Jo, varje dag efter jobbet springer jag ut på bakgården och tar en systempåse med mig
för att plocka...........just det, SNIGLAR!!
Dessa onda varelser! Men framför allt ÄCKLIGA!! UUÄÄÄÄÄK!!
Å det kryllar av dem!
Än så länge har jag plockat ca 6st systemkassar (halvfulla för att jag ska kunna knyta åt ordentligt)
Både trädgårdssnäckor och mördarsniglar, men än så länge mest snäckor.
De finns ta mej fan ÖVERALLT!

Och att det skulle vara rogivande att plocka sniglar kan jag dyrt och heligt säga att det INTE är..jag ljög.

Nu håller vi på att fixa till trädgården så gott det går för att bli av med de små rackarna.
Jag har varit bosatt ute i trädgården i 3 dagar nu.
Å efter detta inlägget ska jag åter igen bege mig ut.
Igår kantklippte jag alla växter. Håller t.o.m på att rensa bort massa växter som jag tror de dras till.
Det är ingen ordning alls i något av våra trädgårdsland & rabatter.
Gården har blivit vildvuxen å sånt älskar dom, de små äcklen!
Så det är vårat nästa projekt, att plattsätta de flesta av rabatterna. Å göra iordning dem som vi ska ha kvar.

Men mitt i detta jagande blir det samtidigt en liten tävling för mig att plocka dem...
"ska bara hitta en till....eeeeen till innan jag går in för kvällen"
(å klockan börjar närma sig 22..)


Nog om detta snigelsnack. Och ni kan vara lugna, jag ska inte lägga kortmakeriet på hyllan! ;)




Jag hittade dessa foton i en gammal hårddisk.
Tagna för ett gäng antal år sedan då jag alltid bar färgade linser i alla möjliga färger..



Kanske skulle jag samla ihop foton på alla andra färger också så ni får se lite olika? ;)



Idag skulle jag egentligen visat mina nya väggord som jag skrivit/ritat ovanför sängen..
men har inte fotografterat dem än. Så ni får lov att vänta lite till :)



KRAM PÅ ER!!
Å tusen tack sötaste ni för era rara ord inne hos mej! Jag blir så dundrans glá!!!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy tusan vad läskigt det när det finns så många, vi har som tur är (ta i trä) inte speciellt många hos oss. Lycka till på jakten!



Något uppmuntrande kan ju vara att titta i inlägget "vinnaren" i min blogg :-D

kram Annika

2010-05-18 @ 19:09:57
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Dessa äckliga kletiga saker som kan fördärva en hel trädgård. Men inte trodde jag snäckor gjorde så stor skada? Vi är som tur är än sålänge förskonade från just denna jäkla djurart i trädgården, iaf mördarsniglar.



Nu ska jag bege mig till step up. Det rensar både hjärta och själ.



Ha det gott vännen.

Kram/Gunilla

2010-05-18 @ 19:18:52
URL: http://kortnilla.blogg.se/
Postat av: Theresia

Oj ojoj ja då behåller jag nog mina sorkar... hellre sorkhögar än sniglar! Jag lider med dig...



Ha det så bra



Kramar Theresia (som har gett mig in på solkortet)

2010-05-18 @ 20:09:36
URL: http://theresias.blogg.se/
Postat av: Petra

Usch för slemmiga sniglar och att det kryllar av dem gör inte saken bättre.

Ha det jättebäst

Skogstokiga bamsekramar

från mig

2010-05-18 @ 20:40:08
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Inga Larsson

Uj,uj...jag blev riktigt rädd över vad du skulle hitta på !!.

Den kom idag..hann tyvärr inte hämta.göra imorrn.

Kran// Inga

2010-05-18 @ 20:56:16
Postat av: Linda

Uäck för sniglar! Då är man glad att man bor i lägenhet och bara har en liten balkong... ;)

Kramar, Linda

2010-05-18 @ 21:28:12
URL: http://www.kreativgegga.blogspot.com/
Postat av: Martina

Haha... va komiskt. Jag trodde bara det var min mamma som var så fanatisk. Jag brukar få uppdateringar per tfn om hur många hon klippt. Hon har ett eget snigelkit. (ett tips kanske) Det består av en 1½-liters kanna, en grilltång i plast o en stor sax. Sen är hon rustad. Bläää... Just av den anledningen är jag glad att vi bara har balkong. Godnatt!

2010-05-18 @ 22:25:12
URL: http://martina74.blogspot.com
Postat av: Eivor/Ejja

Blev förstås orolig och funderade VAD?, är glad när jag läst hela inlägget att du fortsätter med kortmakeri. TACK!

Låter INTE som en trevlig sysselsättning på dagar och kvällar att plocka sniglar och jäv-ar så många de låter att vara! Lycka till med plockningen och vore jag dig skulle jag rensa rejält när det gäller buskar och grönt, men det är ju jag...jag tror ibland att jag lider av insekts-skräckler



Stor KRAM till dig vännen!

2010-05-18 @ 22:34:48
URL: http://eivor.blogg.se/
Postat av: Carro/camile

YEAK! Sniglar är allt anna än trevliga! Vi har inga men däremot har vi myror! Inte heller så trevliga och inte lika lätta att fånga som sniglar. De är ju lixom liiiiite snabbare än sniglar.



Ha det bäst!

Kram!

2010-05-18 @ 22:42:27
URL: http://camile.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Bråttom så jag hinner inte läsa allt men ser att ni måster ha gott om systempåsar hemma hos er, whohahahahaha.

Kram Cathrin

2010-05-19 @ 07:03:30
URL: http://cathrink.blogg.se/
Postat av: Pysselbus

Puh... Trodde för ett ögonblick att du skulle lägga av... Blev riktigt rädd!!!



Ja, fy för sniglar! Tursamt nog så är Gävle för långt norrut för att det ska finnas så mycket mördarsniglar... än, men de kommer väl hit också så småningom. Själv krigar jag mest mot minisniglar utan snäcka som finns i jordgubbslandet... Det finns inget värre än att plocka härliga jordgubbar och så få kasta hälften (och alltid de finaste) bara för att de ska få sig ett skrovmål!



Good hunting!!!



Kramis

Linda

2010-05-19 @ 08:27:22
URL: http://pysselbus.blogspot.com
Postat av: Nina

Tänk att något som är så sött som stämpelmotiv kan vara så läskigt i verkligheten? Sniglar, alltså.. Själv har jag en liknande, mindre äcklig men nog lika tidskrävande never-ending hobby i att rensa maskrosor ur gräsmattan. Vi hade en hel plantage där ute, jag har nog grävt upp ett par hundra nu....men det hjälper ju inte mycket när grannen låter sina växa och frodas och sprida sina frön med vinden..morr



Men du - det är ju mysigt att vara i trädgården! Vi borde faktiskt skatta oss lyckliga över att få HA en trädgård över huvud taget! ;)



Lite läskiga ljusa kontaktlinser...men du är vacker som en dag ändå, du har så fina ansiktsdrag!



PUSS

2010-05-19 @ 09:54:27
URL: http://krumelurkonst.blogspot.com
Postat av: Erica

Vilka läskiga ögon, blev nästan rädd.. ;-)



Låter riktigt äckligt med snigelplockning.. de är så slemmiga.. usch, usch...



Ja, boken, ja, tips är att beställa den från Adlibris, bra mycket billigare än ifrån "lantliga shoppar", dessutom gratis frakt.



Ha en bra dag!



Kram, Erica

2010-05-19 @ 10:07:04
URL: http://scrapkattenskrypin.blogspot.com
Postat av: Soulsister

Ack dessa sniglar, de finns verkligen överallt! hua....vår hund brukar skälla på dem...men inte katten hjälper det ;)



Ha de bäst

kramisar

2010-05-19 @ 11:17:08
URL: http://www.soulsistersdiary.com
Postat av: Catta

Tjena tjejen!

Det jag blev mest nyfiken på i ditt inlägg var faktiskt, hur många systemkassar har ni??fniss

Nej, allvarligt talat, fy vad trist med mördarsniglar...är så glad att vi varit förskonade mot detta hittills! ta i trä Här slåss vi bara med maskrosor och kirskål. De äter i af inte upp de andra blommorna!



Men du, vilket underbart solroskort du hade gjort, jag älskar verkligen det! Vad fint du har ritat! Du är så himla duktig!



Ja, det är riktigt roligt med dessa arve-lakan! Inbillar mig att gamla mormor kommer vaka lite extra över lillan nu ;)



Ha de så gott!!!! Kramisar! Catta



2010-05-19 @ 11:40:49
URL: http://www.skymningslandet.net
Postat av: mette v h

hej hvis du gerne vil af med de snegle nemt så stø salt rundt om din have. du kan købe gødning til græsplænen med saltpeter i. når en snegl kommer i kontakt med salt udtørre den og så er den død.



mvh mette danmark

2010-05-19 @ 12:56:29
Postat av: Fnyz/Hanna

ett tips är att skaffa en automower, alltså en självgående gräsklippare, de går ju hela tiden å klipper klipper klipper så då försvinner alla sniglar det är ett av de mest växande knepen mot mördarsniglar just nu tydligen :-D



Kolla hos närmaste husqvarna återförsäljare ;-) å dessutom slipper ni ju klippa gräsmattan själva :-p

2010-05-19 @ 19:45:16
URL: http://fnyz.blogg.se/
Postat av: Fnyz/Hanna

måste ju erkänna att jag säljer sånna gräsklippare :-D haha iaf så kan man lägga en slinga på vardera del av gräsmattan sen flytta den mellan med jämna mellanrum men då behöver man ju ha två laddstationer.



Om det finns nån passage mellan gräsmattorna så kan det gå med en guidekabel.



Ja de kostar ju ca 25 000kr så där ligger ju en relativt stor investering. Men grymt skönt å slippa klippa själv :-D hoppas ni får bukt med sniglarna :-D

2010-05-19 @ 21:47:26
URL: http://fnyz.blogg.se/
Postat av: bitte71

Vad rädd jag blev först när jag läste att du skulle sluta med kortmakeriet - puh att det inte var så!

Sniglar är så vidrigt äckliga, speciellt de där mördarsniglarna (mår nästan illa när jag tänker på det för nu äter jag frukost samtidigt).

Ha en bra dag, kram Marie

2010-05-20 @ 08:24:32
URL: http://bitte71.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Kasta inte över dom till oss bara för jag tror inte vi har några ;) Kram grannen =)

2010-05-20 @ 11:44:14
Postat av: ANNAANNA

Men men men... Snäckorna ska du väl inte ta bort... om du inte halft dem i trådgården hade du haft ändå fler slemmiga skogs/mördarsniglar. Snäckorna äter slemmonas ägg å så är det något som handlar om territorium och dofter. Fast om det blir föööör många slemmon funkar inte revirgrejen.



Hos min Mamma har vi planterat in fler stora snäckor och det märks skilnad.



2010-05-20 @ 13:58:35
URL: http://wonderings.blogg.se/
Postat av: Linn

Roligt att höra att du är ute i trädgården och påtar.. även om det mest är snigeljakt du sysslar med!! Sniglar ska tydligen smaka bra med vitlök och persilja har jag hört, låter som ni kan krympa matkontot rejält!

Jag gillade dina lila linser..särskillt när du kombinerade med dina färgglada DrMartens!! :)

Kram

2010-05-24 @ 10:39:28
URL: http://liteludd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0